يوسف بن علوي وزير امور خارجه عمان با دكتر محمد جواد ظريف ديدار و گفتگو كرد
همايش بين المللي در خصوص زندگي، آثار و افكار فريد الدين عطار نيشابوري در تهران برگزار مي گردد.
همايش بين المللي در خصوص زندگي، آثار و افكار فريد الدين عطار نيشابوري در تهران برگزار مي گردد.
هشدارها و توصيه هاي مسافرتي در ارتباط با كشور جمهوري آذربايجان
نماينده كميسارياي عالي پناهندگان در ايران در پايان ماموريت خود با وزير امور خارجه ديدار و خداحافظي كرد
نماينده عالي اتحاديه اروپا با وزراي خارجه ايران ، فرانسه ، انگلستان و آلمان نشست مشترك برگزار كردند.
پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

متن نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلي و خارجي

متن نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلي و خارجي

 

متن نشست (سوالات و پاسخ ها)

 سخنگوي وزارت امور خارجه

با رسانه هاي هاي داخلي و خارجي

دوشنبه 1396/10/18

در محل وزارت امور خارجه

 

س: از شكست ترامپ در سازمان ملل ، ملت ايران چه بهره برداري كرده است؟

جدر يك سال اخير تغييراتي در سياست خارجي آمريكا رخ داده است. در شوراي امنيت شكست ديگري به آقاي ترامپ وارد شد. جامعه جهاني و اعضاي شوراي امنيت نشان دادند دوران ديگري شروع شده و تبعيتي از ايشان ندارند. اقدام آقاي ترامپ براي كشاندن اوضاع داخلي يك كشور به شوراي امنيت با يك نه بزرگ روبرو شد. اين امر مي تواند درس عبرتي براي ايشان باشد و شكستي در ادامه شكستهاي ديگر ايشان نه تنها در مقابل ايران بلكه در سطح جهاني، بود.

 

س: با توجه به اينكه چين سرمايه گذاري در ايران را ممنوع كرده، آيا باز هم يك شريك مطمئن براي ما خواهد ماند؟

جچين يك شريك تجاري مهم ايران است و اين مسائلي كه پيش مي آيد يا مطرح مي شود به اين معنا نيست كه هيچ اختلافي وجود ندارد. اطلاعي مبني بر ايجاد محدوديت سرمايه گذاري در ايران از طرف دولت چين ندارم و برخي مشكلات را نبايد به همه ابعاد روابط تعميم داد. روابط دو كشور روابط كهني است و ادامه خواهد يافت.

 

س: با توجه به زمان كم باقي مانده در مورد تصميم ترامپ درباره برجام، اگر ترامپ برجام را تأئيد نكند چه واكنشي خواهيم داشت؟

جفعلاً پيش داوري نمي كنم و تا رسيدن آن روز صبر مي كنم. جمهوري اسلامي ايران همه سناريوهاي احتمالي را پيش بيني كرده و براي هر تصميمي سناريوي لازم را دارد و متناسب با تصميماتي كه در آمريكا گرفته خواهد، واكنش مناسب را نشان خواهيم داد. برجام يك تعهد بين المللي است و دولت آمريكا موظف به اجراي آن است. لذا خروج احتمالي آمريكا و يا برخورد غير منطقي با آن، با برخورد سنگين جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهد شد. حاصل اين تصميمات براي آمريكا خيلي مهم است و اگر دچار خطاي فاحش شود، با واكنش جمهوري اسلامي ايران، پشيمان خواهند شد.

 

 س: آيا وزارت امور خارجه شواهد مستدلي درباره برگزاري جلسه در اربيل در باره اعتراضات كشور دارد يا خير؟

جدرباره بعد امنيتي آن اظهار نظر نمي كنم. نيچروان بارزاني اين ادعا را تكذيب كرد. با شناختي كه در اقليم درباره ايران وجود دارد، بعيد مي دانم آنجا اقدامي عليه كشورمان انجام شود. من شواهدي در اين زمينه ندارم و دستگاههاي اطلاعاتي بايد در اين زمينه اظهار نظر كنند. در وزارت امور خارجه شاهدي در اين زمينه نداريم. 

 

س: با توجه به سفر قريب الوقوع رئيس پارلمان اردن چه اهدافي در اين سفر وجود دارد؟

جروابط با كشورهاي همسايه و پيراموني براي ما مهم است. با اردن روابط سياسي داريم و اين رفت و آمدها بين كشورهايي كه در يك منطقه هستند و مسائل مشتركي دارند طبيعي است كه انجام شود. از هر گونه رفت و آمد و گفتگو با كشورهاي منطقه و ساير نقاط جهان استقبال مي كنيم و فكر مي كنيم گفتگو و تماس به نزديكي ملت ها كمك مي كند. 

 

س: چرا اتحاديه اروپا نسبت به برخورد تند آلمان و فرانسه با ناآرامي هاي آن كشورها ساكت است ولي در برابر كشور ما موضع گيري مي كند؟ اين دوگانگي را چگونه تفسير ميكنيد. اعلام شده خانم موگريني از دكتر ظريف براي گفتگو درباره ناآرامي هاي اخير كشورمان دعوت كرده است. آيا اين مسأله درست است؟

جاز موضع اتحاديه اروپايي در قبال حوادث شب ژانويه در اروپا اطلاع دقيقي ندارم.

در مورد دعوت خانم موگريني از دكتر ظريف، آنچه كه در رسانه ها، بويژه رسانه هاي وابسته به رژيم صهيونيستي آمده، يك دروغ پردازي است. ما با اتحاديه اروپا روابط سازنده و مستمري داريم و گفتگو با آنها به صورت مرتب وجود دارد و با توجه به نزديكي زماني براي اعلام نظر آمريكا درباره برجام، اين ديدار مهم است؛ لذا خانم موگريني از دكتر ظريف و وزراي خارجه آلمان، انگلستان و فرانسه براي گفتگو درباره برجام و مسائل پيرامون آن دعوت به رايزني كرده است. اين سفر احتمالا آخر اين هفته انجام مي شود و ربطي به مسائل داخلي ايران ندارد و صرفاً درباره برجام مذاكره خواهد شد. ربط دادن اين سفر به مسائل داخلي با اهداف خاص مطرح شده است.

 

س: در مورد كشتي نفتكش ايراني كه دچار حادثه شده، چه اطلاعاتي مي توانيد ارائه كنيد؟

جيك اتفاق ناگوار براي كشتي حامل 137 هزار تن نفت جمهوري اسلامي ايران كه براي كره جنوبي حمل مي شد بوجود آمد و آن نفتكش با يك كشتي باربري چيني تصادف كرده و آتش گرفته است و هنوز آتش سوزي ادامه دارد. در چين ستاد بحران تشكيل شده و سفارت و كنسولگري كشورمان در پكن و شانگهاي در تماس با مقامات چيني هستند. تا ساعاتي پيش هيچ چيز دقيقي براي اعلام نظر به دست نيامده است. 32 مفقود در اين حادثه وجود دارد. چند دانشجوي كارآموز دريانوردي و همسر يك نفر از كاركنان كشتي هم در نفتكش بوده اند. به دنبال اطلاعات بيشتر هستيم ولي اطلاعات دقيقي از طرف چيني به سفارت كشورمان داده نشده است. اميدواريم هر چه زودتر دقايق و حقايق موضوع به دست آيد.

 

س: آخرين وضعيت پيگيري درباره جوان ايراني كشته شده در كانادا چيست؟

جموضع گيري لازم در خصوص اين حادثه انجام شده است. از كانالهاي مختلف از دولت كانادا درخواست كرده ايم اطلاعات لازم را در اين زمينه در اختيار ما بگذارد. به محض دريافت اطلاعات در اين زمينه اطلاع رساني خواهيم كرد.

 

سبا توجه به برگزاري كنفرانس امنيتي تهران به نظر مي رسد تلاش آمريكا دروني سازي چالشهاي امنيتي منطقه و بويژه در ايران است، چه موضعي در اين زمينه داريد؟

جسياست كينه توزانه آقاي ترامپ در باره ايران وجود دارد. ولي خوشبختانه در كارنامه يكسال ايشان شاهد ناكامي هاي پي در پي در پيشبرد سياستهاي غلط درباره ايران و منطقه مي باشيم. طبيعي است كه آقاي ترامپ نسبت به ايران كينه توزانه برخورد كند و براي ايجاد مشكل براي ما تلاش كند. ولي علاقه مندي مردم ايران نسبت به سرنوشت خود همواره اين نابخردي هاي وي را در منطقه ناكام گذاشته است و در آينده هم چنين خواهد بود.

 

س: موضع ايران در قبال لزوم وحدت هر چه بيشتر در عراق بويژه با نزديك شدن انتخابات پارلماني در آن كشور چيست؟

جآنچه براي ما مهم است ثبات و امنيت و دوستي بين همه مذاهب و قوميتها در عراق به عنوان يك كشور همسايه است كه با قدرت مردم با پديده شوم تروريسم برخورد كرده است. انتخابات در مسير تكوين مردم سالاري آن كشور است و اميدواريم مردم عراق بدون دخالت خارجي آنچه را مي پسندند انتخاب كنند. در آستانه هر انتخاباتي رقابتهايي وجود دارد و نبايد نگران برخي اختلاف سليقه ها بود. اميدواريم انتخابات آرام و خوبي در عراق برگزار شود كه بتواند باعث استحكام و ثبات عراق و منطقه شود.

 

س: آخرين خبرها از اعزام هيأت ايراني به كانادا چيست؟

جخبر خاصي ندارم و تاريخي هم براي اين سفر تعيين نشده است. تعاملات ما با دولت كانادا ادامه خواهد يافت ولي اينكه قرار باشد هيأتي به كانادا اعزام شود، خبر خاصي ندارم.

 

س: آيا ناآرامي ها بر سفر مكرون به تهران تأثير خواهد داشت يا نه؟

ج: روابط ايران و فرانسه عالي است. در سطوح عالي تماسهاي دو كشور وجود داشته و دارد و دو كشور مصمم هستند روابط خود را به نحو احسن پيش ببرند. در دستور كار آينده روابط تبادل هيأتهاي پيش بيني شده ولي انجام صرف سفر براي ما مهم نيست و هر سفر نياز به مقدمات لازم دارد. براي سفر آقاي مكرون و وزير خارجه فرانسه در حال برنامه ريزي هستيم. سفر انجام خواهد شد و در دستور كار است. اشتراكات زيادي در مسائل منطقه با فرانسه داشته ايم و روابط دوجانبه خوبي هم داشته ايم. فرانسه موضع منطقي در شوراي امنيت علي رغم ميل آمريكا و در استمرار سياست فرانسه به برجام اتخاذ كرده است. فرانسه در شوراي امنيت همانگونه كه انتظار مي رفت موضع گرفت. اميدواريم عناصر مخالف روابط دو كشور نتوانند بر فرانسه تأثيرگذار باشند و در مسير تحكيم بيشتر روابط گام برداريم.

 

 س: آمريكا چه سناريوهاي احتمالي درباره قدس را پيگيري مي كند و موضع ايران نسبت به طرح دو دولت چيست؟

جسياست ما نسبت به فلسطين تغيير نكرده است. تا اشغالگر هست مقاومت هم هست و سياست ما در دفاع از مردم مظلوم فلطين مشخص است. سياست آمريكا احتمالاً نسبت به فلسطين ادامه خواهد يافت و با توجه به ديدگاه جامعه جهاني نسبت به سياست آمريكا درباره فلسطين، اين كشور بايد رويكرد خود را عوض كند و آقاي ترامپ بايد از حمايت كامل از رژيم اشغالگر قدس دست بردارد.

 

س : موضع ايران در باره برخي نمايندگان كنگره براي تحريم ايران به دليل سركوب اعتراضات چيست؟

جاين ديدگاه عجيب نيست و ناشي از يك ديد غلط است كه از 7 دهه بويژه 4 دهه اخير نسبت به كشورمان وجود داشته است. به نظر مي رسد قصد دارند همچنان به اين سياست غلط ادامه دهند. آمريكا بايد بفهمد اين سياستها نمي تواند در سياستهاي كشورمان خلل ايجاد كند و فقط براي خود زحمت درست مي كند..

 

س: كميته اطلاعات و امنيت پارلمان انگلستان ادعا كرده ايران به دنبال نمايش هسته اي در منطقه است. چه موضعي در اين زمينه داريد؟

جسياست ما مشخص است و جهان از استفاده صلح آميز ما از فناوري هسته اي آگاهي دارد و هر چه غير از اين بيان شود پايه و اساس درستي ندارد و آنچه براي ما مهم است استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته اي است. طبق برجام هم مي توانيم از اين مزايا در اين حوزه استفاده كنيم و ديگران هم مي توانند با ايران در اين زمينه همكاري داشته باشند.

 س: زمان و مكان دقيق ديدار دكتر ظريف با خانم موگريني را بفرمائيد. همچنين مقام معظم رهبري دشمنان را به دست داشتن در اعتراضات اخير متهم كردند. آيا شواهدي در اين زمينه در وزارت امور خارجه داريد؟

جدعوتي كه از دكتر ظريف و سه وزير خارجه اروپائي شده بايد پيش از 13 ژانويه باشد. تصور من اين است كه پيش از 13 ژانويه و احتمالاً در آخر اين هفته باشد. در اتحاديه اروپا دفتر خانم موگريني براي اين سفر در حال تدارك هستند. با توجه به اهميت برجام براي اروپا، فكر مي كنم حتماً اين نشست برگزار شود.

قطعاً وقتي مقام معظم رهبري مطالبي را بيان مي كنند مستند به دلايلي است و خود اين كلام قابل اتكاست. ولي اين نوع مسائل پيش از آنكه در حوزه وزارت امور خارجه باشد در حيطه دستگاههاي امنيتي است و پس از آن به وزارت امور خارجه منعكس ميشود تا در صورت نياز اقدامات ديپلماتيك انجام شود.

 س: آيا وزارت امور خارجه در مذاكرات هفته گذشته هيأت سازمان حج و زيارت در سفر به عربستان نماينده داشته است؟

جموضوع حج به سازمان حج و زيارت متعلق است و وزارت امور خارجه در آن دخالتي ندارد. فقط زمان برگزاري حج كمكهاي كنسولي انجام مي شود.

 

س: قرار بود هيأت كارشناسي بين ايران و عربستان مبادله شود. چه اطلاعاتي داريد ؟

ج : هنوز انجام نشده است.

 

س: آخرين وضعيت پيگيري در مورد قتل يك شهروند ايراني در آمريكا چيست؟

جپس از اين حادثه تلخ، از كانالهاي لازم از جمله سفارت سوئيس موضوع پيگيري شد و همچنين سفير سوئيس در تهران بعنوان حافظ منافع آمريكا در ايران نيز به وزارت امور خارجه فراخوانده و طي يادداشت رسمي اعتراض شد و خواستار پاسخ هستيم. تاكنون پاسخ لازم دريافت نشده ولي قطعاً اين موضوع تا حصول نتيجه با جديت پيگيري خواهد شد.

 

س: شنيده شده آقاي انصاري به سمت معاون اقتصادي وزارت امور خارجه منسوب مي شوند. آيا تأئيد مي كنيد؟

جدر رسانه ها نامهاي زيادي مطرح شده و من اظهار نظر نمي كنم. زماني كه مسأله اي قطعي شود اطلاع رساني لازم انجام خواهد شد. قرار است تا پايان دي ماه تغييرات انجام شود. تكليف ساختار وزارت امور خارجه زمان زيادي است كه مشخص شده است. بحث جابجايي افراد، انتصاب سفراي جديد و جابجايي برخي ادارات با سرعت لازم در دست پيگيري است و اميدوارم تا ابتداي بهمن بتوانيم اطلاع رساني لازم را انجام دهيم.

 

س: شنيده شده آقاي امير عبداللهيان از طرف شوراي عالي امنيت براي مذاكرات سوريه مشخص شده است. آيا تأئيد مي فرمائيد؟

جمذاكرات سوريه همان ادامه روند پيشين است. 20 ژانويه مذاكرات مقدماتي اجلاس سوچي برگزار و در پايان ژانويه كنگره ملي مردم سوريه در سوچي برگزار خواهد شد. اميدواريم روند آستانه به عنوان تنها روند سازنده بتواند مسائل سوريه را با همفكري سه كشور ضامن كار خود را ادامه دهد. بايد منتظر نشست كارشناسي و نشست كنگره ملي باشيم. شوراي عالي امنيت ملي در همه موضوعات كلان كشور ورود مي كند. اينكه چه كسي در اجلاس هاي آتي نماينده ايران خواهد بود اطلاع دقيقي ندارم. آنچه مطرح گرديد گمانه زني رسانه اي است و استنباط برخي از افراد است كه رسانه اي شده است. چيزي در شرايط كنوني تغيير نكرده و روند گذشته ادامه خواهد يافت.

 

س: آخرين وضع نگار قدس كني در استراليا چيست ؟

جيكي از موضوعات اصلي در دست پيگيري وزارت امور خارجه پيگير وضع ايشان به دلائل انسان دوستانه و شرايط خاص ايشان است. در سطوح مختلف با مقامات استراليا تماس گرفته شده و سفارت ايران در استراليا بسيار فعال بوده است. ايشان فرزند خود را به دنيا آورده ولي در نهايت از وضع ايشان رضايت نداريم و باز هم از دولت استراليا مي خواهيم در باره ايشان تصميم گيري كند. معتقديم ايشان مرتكب هيچ خطايي نشده و پيگرد حقوقي دولت آمريكا درباره ايشان بايد ناديده گرفته شود و اين عملكرد آمريكا درباره شهروندان ايراني بايد پايان يابد.

 

 س: در مورد ادعاي تحريم صدا و سيما توسط آمريكا چيست؟

جموضع ايران در باره زياده خواهي آمريكا و نگاه غلط آن كشور نسبت به ايران و ساير مناطق جهان مشخص است. اين اقدامات ناشي از عجز و ناتواني آمريكا درباره ايران است. اين ادعا در حد يك طرح است و حاصلي براي آمريكا ندارد. دولت ترامپ را به در نظر گرفتن واقعيتها و خروج از دنياي مجازي و در نظر گرفتن واقعيت ها، توصيه مي كنم. اين اقدامات موجب افزايش خصومت مردم جهان به آمريكا و منزوي شدن آن كشور است.

ادامه خبرها را در سايت سفارت ايران در برلين دنبال كنيد

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.